Povezivanje kroz muziku sa Mariborskim međunarodnim orkestrom

“Povezivanje kroz muziku sa Mariborskim međunarodnim orkestrom“

„CONNECTING THROUGH MUSIC WITH MARIBOR INTERNATIONAL ORCHESTRA 2012 –MIO 2012“

O značaju projekta:

Naši ciljevi za 2011.godinu su bili jasni od samog početka. Štaviše, s obzirom da povezujemo muzikom, ciljevi su postavljeni visoko, a u nameri da ih dostignemo i budemo uspešni, nije bilo mesta oklevanju. Svrha projekta je da poveže, edukuje, promoviše i ohrabri mlade talentovane muzičare kako bi dostigli savršenstvo u novom kulturnom okruženju, te kako bi naglasili kulturnu raznolikost koja ohrabruje pozitivne društvene promene. Reči na papiru su jasne, ali sumnja danas pronalazi svoj uzrok u okruženju, društvu I vremenu.
Ipak, projekat vremenom i godinama pokazuje svoju zrelost i prave ciljeve – postao je uspešan. Zaista, muzičar se nalazi kod kuće tamo gde može da stvara. Njemu nije potrebno mnogo prostora, samo mir, inspiracija, povezanost sa kolegama sa kojima može da podeli iskustvo, potraži odgovor i napredak. Čak i u stranom okruženju, nepoznatoj zemlji, nepoznatom gradu. Tek kada grad počne da sluša, kada je sposoban da čuje zvuke instrumenata među svim dnevnim i večernjim zvukovima grada, kada se ne trudi da izbegne zvuke instrumenata, kada ne zatvara prozore pred njima, već kada počne da ih prati dok ih i pogledom ne doživi. Kada vrtlog prestane i grad počne da sluša, moramo zastati da oslušnemo muziku i tek tada se muzičar oseti kao da je kod kuće. Svako može da sluša samo ako hoće da izdvoji vreme. Zašto da ne?

Mladi ne smeju biti ignorisani. Oni moraju biti viđeni, saslušani, mi moramo pronaći vremena zašta oni žele. Postavlja se pitanje šta im je potrebno, šta im nedostaje, kako mogu biti uspešniji. Najvažnije je da ih saslušamo, ako želimo da mladima pružimo mogućnost da prisustvuju majstorskim kursevima, te da se povežu sa profesorima sa kojima bi eventualno mogli da nastave studije. Takav, lični kontakt je često mnogo vredniji od samog prijemnog ispita. Iskustvo koje učesnici nose posle uspešno izvedenog programa na našoj Orkestarskoj akademiji je jedinstven. Izvođenje dela Mahlera, Štrausa, Berlioza i – za većinu potpuno nepoznatog slovenačkom maestra simfonijske muzike – Lojze Lebiča, jeste izazov kome mogu da se odazovu samo oni koji su potpuno odgovorni i poštuju umetnost. A to zahteva veliku hrabrost i samo je po sebi vrlina.

MacLaurin Media, naš partner iz Londona, poznata PR i marketinška agencija, bila je odgovorna za međunarodnu promociju projekta, što je dalo velike rezulate na polju vidljivosti projekta. Mi smo postali prepoznatljivi u najavama u međunarodnim muzičkim magazinima, kao što su BBC Muzički Magazin, Gramofon, Klasika FM, Das Orkestar. Muzičari su nedosmisleno privučeni programom Orkestarske akademije, profesorima koji učestvuju I dobrim iskustvom svojih kolega koji su već učestvovali u programu I preporučili ga. Poseta našem web sajtu takođe inspiriše mlade muzičare, a dokaz tome je posećenost od strane 88.000 posetilaca iz 88 zemlje. Fejsbuk i Tviter koristimo kako bi negovali vezu sa starim i novim učesnicima. Raduje nas da čujemo o uspesima naših starih učesnika (sezone 2009. i 2010.) širom sveta koji su učestvovali u Akademiji i uspeli da se zaposle u odličnim orkestrima.

Iako smo na početku ove godine imali otvorena mnoga pitanja, na kraju projekta, nakon koncerata, putovanja i turneja, uz smeh, druženje, nesebično muzičko izražavanje, došli smo do toga da je svako postavljeno “zašto” dobilo svoje plemenito “zato”.

O organizaciji projekta:

Najava programa i poziv za učesnike objavljeni su krajem decembra 2010. godine. Aplikacija za audiciju za Orkestarsku akademiju 2011. trajala je do 15. marta, dok je aplikacija za Master 2011 bila otvorena do 25. maja 2011. godine.

Trajanje:
Orkestarska akademija 2011 trajala je 24 dana, od 12.jula do 4.avgusta 2011. godine. Turneja 2011 bila je organizovana u period od 21.jula do 4.avgusta 2011. godine u gradovima: Varaždin (Hrvatska), Ljubljana (Slovenija), Beograd (Srbija) i Beč (Austrija).

Koordinator projekta iz Srbije Udruženje građana BUM, dok je nosilac celog projekta Kulturno društvo Glasbena matica Ljubljana iz Slovenije

Ostali koorganizatori projekta su:
–    Kulturno umetnički zavod Delavnica Maribor, Slovenija
–    Organizacija za kulturnu saradnju INTERKULTURA, Makedonija
–    MacLaurin Media, Velika Britanija
–    Narodno pozorište Brno – Janačekova opera, Češka
–    Festival Ljubljana, Slovenija

Projekat su podržali: Evropska komisija- KULTURA program 2007-2013, Evropska prestonica kulture Maribor -2012, Ministrstvo kulture Republike Slovenije, Ministrstvo kulture Republike Srbije, Opština Maribor, Ambasada Kraljevine Španije u Ljubljani, Ambasada Republike Nemčke u Ljubljani, Terme Maribor, Muzička Akademija Beograd, Nikon GMBH Slovenija, Slovenački udarački duo, Muzički Centar Adams, Orkestar Vojske Slovenije, Avis, Porše Maribor i Fundacija Blaža Arniča, Narodni dom Maribor, Konservatorijum za muziku i balet Matibor,

Učesnici:
Tokom Orkestarske akademije 2011 učestvovalo je preko 250 muzičara iz 38 zemalja sveta.

Master kursevi tokom 2011. godine:
–    Master kurs trube pod mentorstvom prof. Rejnholda Fridriha
(12 aktivnih učesnika – iz Slovenije, Italije, Švedske, Nemačke, Austrije, Belgije i Turske)
–    Master kurs violine pod mentorstvom  prof. Latice Honda-Rosenberg
(7 aktivnih učesnika – iz Slovenije, Južne Koreje i Nemačke)
–    Master kurs violončela pod mentorstvom prof. Jens-Petra Mainca
(12 aktivnih učesnika – iz Slovenije, Španije, Rusije, Južne Koreje, Austrije, Francuske, Srbije i Holandije)
–    Master kurs trombona pod mentorstvom prof. Branimira Slokara
(10 aktivnih učesnika – iz Slovenije, Nemačke, Austrije, Finske, Mađarske, Kine i Tajvana)
–    Master kurs timpana pod mentorstvom prof. Rajmonda Curfsa
(6 aktivnih učesnika – iz Slovenije i Nemačke)
–    Master kurs za dirigente pod mentorstvom prof. Klausa Arpa
(7 aktivnih učesnika – iz Slovenije, Italije, Rusije i Južne Koreje)
–    Master kurs viole pod mentorstvom prof. Volframa Krista
(11 aktivnih učesnika – iz Slovenije, Danske, Italije, Švajcarske, Francuske i Nemačke)

Okrugli stolovi – kao deo projekta MIO 2012 organizovane su tri radionice, gde su učesnici imali priliku da se upoznaju sa mehanizmima strukturalnog pristupa uključivanja mladih u proces obrazovanja, kao i da razviju lične veštine kako bi imali veće mogućnosti za zapošljenje.

Radionica 1 – naziv: Od amatera do izvođača – naučite više o obrazovanju u različitim zemljama.
Ostvareni ciljevi sesije su:
–    podignuta svest o formalnom i neformalnom obrazovanju,
–    kao ključna kompetencija predstavljeno je “učimo učiti”,
–    razmišljeno o dostupnosti željenih profesora,
–    sagledane mogućnosti studiranja u različitim zemljama ,
–    sagledano informisanje o stipendijama,
–    sagledani potrebni uslovi za uspešni razvoj od amatera do profesionalonog izvođača.
U radnim grupama učesnici su došli do sledećih preporuka:
–    Student mora biti hrabar
–    Mora upotrebljavati tuđa iskustva
–    Mora razmišljati o mogućnostima koje ima u svojoj zemlji
–    Mora donositi lične odluke i razmišljati o mogućnostima koje mu se pružaju u inostranstvu
–    Idi… probaj… ne čekaj
–    Učestvuj u master kursevima
–    Osloni se na pozitivan i lični stav
–    Budi fleksibilan
–    Pokušaj da stvoriš prijateljski odnos sa profesorima. Profesori moraju da te upoznaju.
–    Budi aktivni igrač u procesu učenja

Radionica 2 – naziv: Razumeti pozadinu – od kompozitora do izvođača
Ostvareni ciljevi sesije su:
–    Podignuta svest o znanju I veštinama potrebnim za efikasno funkcionisanje orkestra.
–    Naglašen značaj razumevanja pozadine kompozicije I kompozitora.
–    Razmišljeno o saradnji sa dirigentom I kolegama muzičarima
–    Ukazano na to kako muziku približiti publici I razgovarati o odnosu izvođač – slušalac.
Preporuke:
Odlike dobrih muzičara su disciplina, pažnja, međusobno slušanje, čitanje kompozicije, tolerancija, brzo čitanje, lako prilagođavanje stavova, osećaj za tempo I ritam. Edukativni sistem I profesori moraju podržavati razvoj ovih odlika.
Naravno, muzičari moraju imati talenat, kako bi se izborili sa svim ovim zahtevima, ali moraju I mnogo da uče kako bi bili dobri učenici, kako bi razumeli dirigenta I slušali orkestar. Oni su oblikovali kratku verziju modela koja služi kao veoma jasna preporuka i podrška za sve učesnike:
1.    Priprema – vežba, znanje muzičkog dela
2.    Komunikacija među izvođačima – slušanje, strpljenje, informacija
3.    Odnos I motivacija – tolerancija, disciplina, samopouzdanje
Još jedna od preporuka je I to da mladi muzičari moraju da nauče kako da postanu timski igrači, kako da stvore dobre odnose međusobno, kako da budu motivisani I uporni kada je u pitanju visok nivo socijalne inteligencije.

Radionica 3 – naziv: Tražim posao ili posao traži mene
Ostvareni ciljevi sesije su:
•    Ispitatane mogućnosti za zaposlenje mladih muzičara
–    Podignuta  svest učesnika o njihovom budućem razvoju
–    Ukazano učesnicima na moguće načine usavršavanja I prakse
–    Podignuta svest o značaju tima I timskog rada

Učesnici su došli do sledećih zaključaka:
–    Poznanstva!!!
–    Učestvovanje u orkestrima za mlade – često!!
–    Školski I amaterski projekti
–    Časovi sa orkestralnim muzičarima / master časovi
–    Učestvovanje na što više audicija – rizikuj / takođe projekti bez nadoknade
Prepreke:
–    Nepostojanje vremena s obzirom na časove / posao
–    Nepostojanje audicija u okolini
–    Jaka konkurencija

Po mišljenju učesnika radionice su bile veoma uspešne i od značaja. Njihova je preporuka da se nastavi sa organizovanjem istih unutar MIO2012. Predložili su sledeće teme:
–    Pritisak na mlade muzičare da se ponašaju kao profesionalci u ranim godinama obrazovanja
–    Stres na audicijama za posao u orkestru
–    Kako pronaći motivaciju
–    Koncetrisanje na posao – sticanje iskustva
–    O profesorima za pojedinačne instrumente u različitim zemljama
–    Strah od nastupa
–    Stipendije I studije u različitim zemljama
–    Pristup željenim profesorima.

Orkestarska akademija 2011

Dirigenti
Učestvovala su dva dirigenta: Klaus Arp i Živa Ploj Peršuh.

Audicije
Održane su četiri audicije u: Beogradu (26. marta), Londonu (27.marta), Barseloni (29.marta) i Ljubljani (1.aprila). Postojala je i mogućnost da kandidati putem pošte pošalju audio-video snimak na osnovu čega su takođe učestvovali u audiciji.

Simfonijski orkestar
Simfonijski orkestar su činili učesnici iz sledećih država: Austrija, Belgija, Bosna i Hercegovina, Kina, Hrvatska, Estonija, Francuska, Nemačka, Mađarska, Irska, Izrael, Italija, Japan, Makedonija, Novi Zeland, Norveška, Poljska, Portugal, Rumunija, Rusija, Slovenija, Srbija, Španija, Velika Britanija, Ukrajina i Sjedinjene Američke Države.

Pol i prosečna starost učesnika Akademije
Učestvovalo je 37 muškaraca i 55 žena. Prosečna starost učesnika je bila 23 godine.

Koncerti u 2011.godini

U 2011.godini održano je ukupno 13 koncerata.

Koncert otvaranja
Koncert otvaranja je bio održan 15.jula 2011.godine u Dvorani Union u Mariboru.
Program:
•    Urška Pompe: Odpihi (prva izvedba)
•    Richard Wagner: Sigfried idyll
•    Bohuslav Martinu: La Revue Cui
Muzičari:
•    Tutori i učesnici MIO2012 Orkestarske akademije 2011
Dirigent:
•    Živa Ploj Peršuh

Koncert zatvaranja Master kursa 2011

U 2011. godini održana su 6 kocerata zatvaranja Master kurseva:
•    16. jula – Koncert zatvaranja Master kursa trube 2011
•    17. jula – Koncert zatvaranja Master kursa violine i violončela 2011
•    19. jula – Koncert zatvaranja Master kursa trombona 2011
•    25. jula – Koncert zatvaranja Master kursa timpana 2011
•    26. jula – Koncert zatvaranja Master kursa dirigivanja 2011 sa Simfonijskim orkestrom Orkestarske akademije 2011
•    28. jula – Koncert zatvaranja Master kursa viole 2011

Koncerti Simfonijskog orkestra Orkestarske akademije 2011

Održana su 2 koncerta Simfonijskog orchestra u Dvorani Union u Mariboru:
1) 21.jul – Simfonijski orkestar Orkestarske akademije 2011
Dirigent:
•    Klaus Arp
Solista:
•    Tamara Banješević – sopran
Program:
•    R. Strauss: Don Juan, Op. 20
•    G. Mahler: Blumine
•    G. Mahler: Simfonija br 4 u G-duru

2) 30. jul – Simfonijski orkestar Orkestarske akademije 2011
Dirigent:
•    Živa Ploj Peršuh
Solista:
•    Wolfram Christ – viola
Program:
•    L. Lebič: Korant
•    R. Strauss: Vesele šale Tila Eulenspiegela, Op. 28
•    H. Berlioz: Harold u Italiji, op. 16

Turneja Orkestarske akademije 2011

Tokom turneje održani su koncerti u Hrvatskoj, Sloveniji, Srbiji i Austriji.

I ) Hrvatska – Trg kralja Tomislava, Varaždin
21. jul 2011. godine – Simfonijski orkestar Orkestarske Akademije 2011
Dirigent:
•    Klaus Arp
Solista:
•    Tamara Banješević – sopran
Program:
•    R. Strauss: Don Juan, Op. 20
•    G. Mahler: Blumine
•    G. Mahler: Simfonija br 4 u G-duru

II) Slovenija – Festival Ljubljana (Dvorana Marjana Kozine, Slovenska filharmonija)

31. jul 2011. godine – Simfonijski orkestar Orkestarske Akademije 2011
Dirigent:
•    Živa Ploj Peršuh
Solista:
•    Wolfram Christ – viola
Program:
•    L. Lebič: Korant
•    R. Strauss: Vesele šale Tila Eulenspiegela, Op. 28
•    H. Berlioz: Harold u Italiji, op. 16

III) Srbija – Dvorana Kolarac, Beograd

2. avgust 2011. godine – Simfonijski orkestar Orkestarske Akademije 2011
Dirigent:
•    Živa Ploj Peršuh
Solista:
•    Wolfram Christ – viola
Program:
•    L. Lebič: Korant
•    R. Strauss: Vesele šale Tila Eulenspiegela, Op. 28
•    H. Berlioz: Harold u Italiji, op. 16

IV) Austrija – Crkva Votiv, Beč

3. avgust 2011. godine – Simfonijski orkestar Orkestarske Akademije 2011
Dirigent:
•    Klaus Arp
Solista:
•    Tamara Banješević – sopran
Program:
•    R. Strauss: Don Juan, Op. 20
•    G. Mahler: Blumine
•    G. Mahler: Simfonija br 4 u G-duru

Mediji o MIO2012

MIO2012 se ukupno pojavio u 135 medija:
–    Štampani mediji: 59
–    Internet mediji: 54
–    Radio: 14
–    Televizija: 8
Izvor: Kliping d.o.o.

Konferencije za novinare
Održane su dve konferencije za novinare: 21. juna i 27. jula 2011. godine.

Oglasi
Različite varijante oglasa u punom koloru objavljenih u časopisima: Gramophone, Music, ClassicFm i Das Orchester.

Radio
Novinski bilteni o međunarodnom edukativnom projektu u Mariboru bili su na prenosu radio stanica koje imaju 5.4 miliona slušalaca svake nedelje.

Društvene mreže
Facebook, You Tube, Twitter

Identitet projekta:

Od promo-materijala distribuirani su:
–    10.000 letaka– koji su poslati u 500 različitih škola, akademija I drugih muzičkih institucija
–    1.500 postera– koji su polepljeni u 500 različitih škola, akademija I drugih muzičkih institucija
–    300 brošura
–    165 diploma
–    2,200
–    150 postera (70x100cm)
–    80 bilboarda (400x300cm)
–    Pisane pozivnice poslate su na 10.000 različitih adresa.
–    Promo materijal u obliku majica, torbi, olovki i kišobrana, torbui za odela…

Web stranicu www.mio2012.com,  u 2011. godini, posetilo je 82.000 ljudi iz 88 zemalja sveta.

Organizacioni tim MIO 2012

Vladimir Stojanovski – koordinator projekta ispred Udruženja građana BUM
Jelena Spasovic – asistent na projektu ispred Udruženja građana BUM
Ivanka Mulec Ploj – predsednik Kulturno društvo Glasbena matica Ljubljana
Tomo Peršuh –  direktor Kulturno umetniški zavod Delavnica Maribor
Franc Kosem – direktor Orkestarske Akademije
Živa Ploj Peršuh –  umetnički direktor
Petra Ferlič – administrativni direktor
Žiga Brlek – menadžer turneja
Blaž Ploj – asistent
Andreja Zupanc – asistent
Ana Vider – asistent
Uroš Primožič – tehnička podrška
Mateja Kralj – arhivar
Lena Likar – grafički dizajn
Lucija Pavlovič – koordinator partnerske organizacije Kulturno društvo Glasbena matica Ljubljana
Zoran Velkovski –  koordinator partnerske organizacije Organizacija za kulturnu saradnju INTERKULTURA
Rania Johnson – koordinator partnerske organizacije MacLaurin Media
Rocc – koordinator partnerske organizacije Narodno pozorište Brno – Janačekova opera
Davorina Čebular – administrator Kulturno društvo Glasbena matica Ljubljana